det är historia

Whoa! Det var ingen lättsmält som stod på menyn idag.
(ordvitspoäng: score!)

Birth of a nation kändes som en lite för stor film för sitt eget bästa. Den handlade om 1. inbördeskriget i USA 2. kärlek och jäkelskap (som alla filmer faktiskt gör). Jag börjar förstå charmen med stumfilm liksom, det blir större intryck för färre sinne, så det blir ju inte samma sak. Det är intressant med tonsättningen liksom, för den är klockren ibland, och ibland inte alls. Men klippningarna blir så himla snygga när det överlappar, skuggar ut och ljusnar igen. Ingen tvekan.

Repliker som kommer upp som en notis över hela bilden. Och när mammorna får sina söner dödsbrev får jag också läsa dom. Det är fint. Men det där med att återspegla historiska händelser vet jag inte vad jag tycker om. Jag ser all film som underhållning.

 

/Lovis


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0